Dragon

A one-design versenyzésben az a szép, hogy mindig a legjobb győz

A Dragon dióhéjban

hossz: 8.90 méter

szélesség: 1,95 méter

merülés: kb. 1,20 m

vízkiszorítás: 1.700 kg

vitorlázat: 27,70m² (nagyvitorla és génua) + 23,6 m²(spinnaker)

tervezte: Johan Anker, 1929

nemzetközi szervezet: International Dragon Association

magyarországi szervezet: Magyar Dragon Szövetség Egyesület

Mottó: „A one-design versenyzésben az a szép, hogy mindig a legjobb győz”

A Dragon Magyarországon

  • 1953Az első magyar hajókat 1953-tól kezdve a Füredi Hajógyárban, Siófokon (Böröcz János vezetésével), Budapesten Eper János műhelyében és Balatonföldváron Pomucz János és Szabó Imre közreműködésével építették. Magyarországon a fából készült hajók korszakában, tehát 1972-ig vitorlaszám szerint ugyan 34 hajó készült el, de ismereteink szerint kilenc rajtszámhoz nem tartozott hajó, ennek okát nem ismerjük. Nem használták fel a 8, 12, 14, 15, 19, 22, 23, 24 számokat.
  • 19551955-ben az Országos Társadalmi Vitorlás Szövetség a Dragont osztályhajónak fogadta el. Az első bajnokságot 1956-ban rendezték, ekkor már hat hajó volt készen. A Dragon osztály 1948-1972 között olimpiai osztály volt. A magyar versenyzők ebben az osztályban olimpián nem szerepeltek.
  • 1971A klasszikus (1972-ig terjedő) korszakban a legjobb eredményt nemzetközi versenyen Bartos Dénes érte el, aki a Nemecsekkel 1971-ben megnyerte az osztrák bajnokságot. 1968-ban Németh István, Horváth Imre és ifj. Németh István a Yorikkével, Bartos Dénes, Bodó László és felesége a Nemecsekkel Warnemündében az Ostseewochén húsz hajóból az 5. és 6. helyen végeztek. Még két esetben szerepeltek magyar dragonosok ebben az időszakban külföldön. 1969-ben Németh István, Somogyi Zsigmond és ifj. Németh István a lengyel bajnokságon második helyezett. 1971-ben a Nirvána (kormányos Németh István) a Nemecsek által megnyert osztrák bajnokságon harmadik lett.
  • 1973Az osztályszövetség szabályzata értelmében az 1973 előtt, fából készült Dragonokat tekintik „klasszikus” Dragonoknak. Ezeket a hajókat a fontosabb versenyeken, így az Országos és a Flottabajnokságon külön is értékelik. Érdemes megjegyezni, hogy a fentebb kiemelt, egykor nemzetközi eredményeket elérő Nemecsek és a Yorikke a mai napig aktív, és klasszikusként sok versenyen még mindig képes a legmodernebb hajók legyőzésére is.
  • 19741974-ben megalakult a Dragon flotta osztályszövetsége, első elnöke Szabó „Pempő” Imre, titkára Kiss Árpád lett.
    A kilencvenes évek közepéig csak az 1971-ig megépült klasszikus hajókkal vitorláztak a Balatonon. 1973-ban engedélyezték a műanyagból készült hajótesteket is, ami annak ellenére fellendülést hozott a Dragon osztályban, hogy a hajó lekerült az olimpiák műsoráról.
  • 19931993-ban került ki a Soponyai Géza által készített sablonból az első balatoni műanyag Dragon. A sablon még a Halidor nevű fa Dragon alapján készült, így nem felelt meg az időközben módosult nemzetközi előírásoknak, de elindított egy folyamatot, amelynek során az egész flotta modernizálódott.
  • 19961990 után a Berlinben élő, és az ottani Dragon flottában rendkívül aktív magyar vitorlázó, dr. Kecskés Sándor lelkes, odaadó rábeszélésének köszönhetően egyre több német hajó vett részt a magyar bajnokságon. Ez újabb lökést adott a flotta fejlődésének, amelynek következő lépéseként 1996-ban Balatonfüreden megtekintette a magyar bajnokságot a Nemzetközi Dragon Szövetség akkori főtitkára, Nicola McLennan asszony. Noha ajándékba csak egy üveg jó skót whiskyt hozott, kétségtelenül innen datálható a modern magyar Dragon flotta fejlődésének kezdete. Dr. Kecskés Sándor alapította az országos bajnokság vándordíját, az egykori hajójáról elnevezett Sonnenschein Kupát.

    Magyarországon végül a Soponyai-műhelyben négy, a Conseuro műhelyben két hajót építettek. Ezek közül a nemzetközi előírásoknak csak egy Conseuro-hajó felelt meg, de az osztályszövetség úgy döntött, hogy a hazai versenyeken a több hajó is részt vehet. A klasszikus hajók hatvanas évekbeli aranykora után a Dragon osztály 1996 táján indult meg a fellendülés útján, amikor a Soponyai-féle hajók bekapcsolódtak a versenyzésbe.
  • 19991999-ben érkezett az első Börresen (Dánia) építésű hajó Magyarországra. Az 1986-ben készült, eredetileg Spray névre hallgató hajót Náray Vilmos Svájcban vásárolta. Ez volt az első, igazán modern építésű Dragon a Balatonon, a spinnaker fel- és lehúzásához tubát használtak, jelentős áttétele volt a backstagek megfeszítéséhez. A hajó rendkívül sikeres volt, 1999 és 2005 között hatszor nyerte meg a magyar bajnokságot. A Fjord ismét nemzetközivé tette a magyar Dragon osztályt, közel húsz nemzetközi versenyen indult magyar színekben, Ausztriában, Németországban, Svájcban versenyzett rendszeresen.

    A Fjord megjelenése indította el azt a folyamatot, amely a mai napig is tart: sorra jelentek meg a Balatonon a legjobb műhelyekben épült üvegszál-erősítésű poliészterből (GRP) készült Dragonok. Eleinte Börresen, Glas (Németország) és Petticrows (Anglia) hajók érkeztek, majd kb. 2010 óta már csak az időközben Portugáliába költözött Petticrows műhely gyártmányai élvezték a hajósok bizalmát.

    1999-től kezdve a Fjord sikerei bebizonyították, hogy a másodkézből származó, de jó anyagból gyártott hajók versenyképesek. A kétezres évek első évtizedében a hajóosztály a sok egyforma képességű hajóval – amelyek között a regattákon elsősorban a vitorlázó tudás és tapasztalat döntött – az egyik legsikeresebb lett a Balatonon. A magyar versenyek külföldi résztvevőkkel zajlottak, s egyre több magyar hajó járt külföldi versenyeken is.
  • 2005A Magyar Dragon Szövetség 2005-ben újjáalakult, 2007-ben egyesületté szerveződött, és 2010-re megszerezte az Európa-bajnokság rendezési jogát is, amelyet az Erste Private Banking támogatásával sikerüt megrendezni. A balatonkenesei verseny idején több mint húsz hajó versenyzett már, köztük az új műanyag hajók és a felújított klasszikusok is. A kenesei EB után a magyar Dragon-flotta a nemzetközi versenyeken is komoly tényező lett. Ez elsősorban Kis-Szölgyémi Ferenc érdeme, aki Vezér Károllyal és Kiss Tamással nagyon sok komoly nemzetközi versenyen indult el. Legkiemelkedőbb eredményüket a 2013. évi Weymouth-i (Anglia) világbajnokságon érték el, ahol negyedikek lette. Vezér Károlyt abban az évben az Év vitorlázójának választották meg.
  • 20182018-ban a Dragon magyarországi fejlődésének újabb lökést adott a Balatonfüreden rendezett Európa-bajnokság, amelynek rendezési jogát a Magyar Dragon Szövetség igen komoly harcban nyerte el az olaszországi Garda-tó előtt. A balatoni helyszínen a világ legjobb vitorlázói adtak randevút egymásnak, köztük az America’s Cup győztes Peter Gilmour vagy az olimpiai bajnok Jochen Schümann.
  • 2020A 2020-as években a magyar flottában 15-16 hajó versenyez rendszeresen, a Balatonon kb. 25 hajót tartunk nyilván. A Magyar Dragon Szövetség újjáalakulásakor, a kilencvenes évek végén az osztályszövetség elnöke Zenthe Ferenc, titkára Hónig Péter volt. Tőle 2005-ben Náray Vilmos vette át a stafétabotot, aki az Európa-bajnokság szervező bizottságát is vezette. 2011 óta ő az osztályszövetség elnöke, titkára pedig ifj. Kozma László. Az elnökség harmadik tagja küldöttként sokáig Homola László volt, az 2022-ben tőle dr. Szűcs Péter vette át ezt a tisztséget.
Johan August Anker
1871. június 28. - 1940. október 2.

A Dragon története

Egy norvég tervező, Johan Anker álmodta meg 1929-ben ezt az alacsony palánkmagasságú, kis merülésű, és a balatoni ízlésnek talán kissé alulvitorlázott, cirkálóformájú hajót. Hogy valamit eltalált a viking-utód, azt jól példázza, hogy 2004-ben, az osztály 75. születésnapján a franciaországi St. Tropez városkában 260 (!) dragon állt a rajtvonalhoz, s a számos világ és olimpiai bajnok között az egyik hajó kormányánál ott ült az Amerika Kupák királya, Russel Coutts is.

A Dragont eredetileg egy pályázatra tervezték, méghozzá a skandináv fiataloknak. A feltételek szerint biztonságos, ugyanakkor fordulékony, jól kormányozható versenyhajót kellett tervezni. Ott fenn északon ugyancsak tud fújni a szél, a keskeny fjordokban és a szigetek között viszont nem nőnek túlzottan magasra a hullámok. Így napi túrázásra kiválóan alkalmas lett a dragon, amely az északi országokban villámgyorsan el is terjedt. 1948-ban a háromszemélyes kieler már az olimpia műsorán is szerepelt, s ott is maradt 1972-ig.

Nem véletlen tehát, hogy a nemzetközi mezőnyben világversenyeken nagy neveket is találunk. A „sárkány” még idősebb korban is könnyen megzabolázható, így szinte minden korosztály élvezi a versenyzést: ennek megfelelően sűrű is a mezőny: a világ legjobb vitorlázói közül sokakat megtalálunk a kétévente rendezett VB-ken, EB-ken vagy a hagyományosan 60-70 hajósmezőnnyel startoló, évente megrendezett Gold Cupon.