A 2026. évi hongkongi világbajnokság után 2027-ben rendkívül Európa-bajnokságot rendeznek majd Cannes-ban. Pontosították a törött árbócok javítására vonatkozó szabályokat, maradt a legénységi súlyhatár és hamarosan újra napirendre kerülhet a GPS-készülékek legalizálása. Ezek voltak a Nemzetközi Dragon Szövetség november 16-án Starnbergben tartott közgyűlésének legfontosabb döntései.
A Magyar Dragon Szövetség és az Alsóörsi Marina Vitorlás Klub közösen pályázott a 2027-es rendkívüli Európa-bajnokság rendezési jogának elnyerésére. Bemutatott prezentációnk nagy sikert aratott, ám a háttérben zajló egyeztetések végül nem kedveztek: két szavazattal elbuktunk Cannes mögött. A győztes pályázó 10, a Balaton 9, a holland Medemblik végül 7 szavazatot kapott.
A hongkongi világbajnokság végül zöld lámpát kapott: a szervezők bemutatták, hogy viszonylag kedvező kondíciókat kaptak a fuvarozóktól, így nem lesz megoldhatatlan az európai hajók részvétele a 2026. novemberében tartandó vébén. A prezentált árak szerint a legnagyobb kedvezménnyel mintegy 4.500 euró körüli áron el lehet juttatni a Dragonokat egy európai kikötőből Hongkongba és vissza.
Az osztály 2029-ben fennállásának századik évfordulóját ünnepli. Ebből az alkalomból az osztály egy nagy, fesztiválszerű rendezvényt szeretne tartani, amelyen legalább egy hétig minden csak az 1929-ben tervezett hajóról szólna. Pontos terv még nincsen, jelenleg a helyszín kiválasztása folyik. Eddig egy jelentkező szállt ringbe: a svédországi Marstrand, amelynek vitorlásklubja a jogutódja annak az egyesületnek, amely annak idején pályázatot írt ki egy ifjúsági nevelő vitorlás hajó megalkotására – és amelyen Johan Anker terve győzött.
A legénységi súlyhatárra vonatkozó javaslatot a francia flotta végül visszavonta, ám lehet, hogy hamarosan újra napirendre kerül majd. Ami viszont biztosan jön: az évek óta húzódó vita újabb felvonása az elektronikus, nevezetesen a GPS-t használó készülékek engedélyezéséről. Megoldás egyelőre nincs, döntés legközelebb 2026-ban, a londoni közgyűlésen lehet.
A közgyűlés egyik legmeghatóbb pillanata volt, amikor a nemzetközi és a német szövetség egy 1:10-es fából készült Dragon félmodellel köszönte meg Günter Ahlers munkáját, aki Toronyi Bence elődjeként negyven(!) éven át volt a nemzetközi Dragon-flotta főfelmérője.
A plénumon zajló megbeszéléseknél is fontosabb volt azonban az, ami a háttérben zajlott a Bayerischer Yacht Club székházában, amely az ősszel is csodálatosan szép Starnbergi-tó partján látta vendégül a 29 országot képviselő küldötteket. Ismét kiderült, hogy a Dragon-osztály a parton nagyon is baráti közösség, amelynek képviselői a fehér asztal mellett nagyon sok közös témát találnak. A kis létszámú magyar küldöttség (Wonke Péter, Náray Vilmos, Toronyi Bence) számos magánbeszélgetésen próbálta szorosabbra fűzi a sporttársi kapcsolatokat azzal a céllal, hogy az elmúlt években kissé perifériára szorult magyar Dragon-eseményeket vonzóbbá tegye. Reméljük, hogy ennek eredménye is lesz, és néhány éven belül a Balaton ismét rangos nemzetközi Dragon-eseménynek ad majd otthont.